Meny

Stäng

Nyheter

World Mental Health Day 2023

World Mental Health Day (10 oktober) är en internationell dag för global mental hälsa utbildning, medvetenhet och uppmärksamhet mot socialt stigma.

Vi på Rehappen brinner för att chefer och HR ska lägga mer tid på förebyggande och uppbyggande arbete kring människors hälsa på jobbet och till vår glädje ser vi att fler och fler företag bygger wellness funktioner. Internationella bolag har också börjat utse Wellness Directors. Bakgrunden är det ökade behovet av wellness på jobbet och att man ser en stark koppling till lönsamhet.

Larmrapport om Sveriges underinvestering i kompetens och HR

Vi hade Stefan Tengblad med på vårt webinar sist för att prata om hållbarhet och HR. Nu har en av flera rapporter som genomförs internationellt blivit klar. Larmrapporten är tydlig: Sverige ligger efter internationellt när det gäller investeringar i kompetensutveckling och HR. I en tid då vårt land står inför utmaningar pekar Stefan Tengblads nya forskningsrapport, tillgänglig för nedladdning från HR-föreningen, på en oroande verklighet. Enligt rapporten satsar vi mindre tid och resurser på kompetensutveckling än våra internationella motsvarigheter. Dessutom har våra HR-avdelningar mindre resurser  än den internationella normen. Detta gap i investering och resurser riskerar att påverka vår konkurrenskraft och innovationsförmåga negativt. Det är dags att agera och prioritera vår personals kompetensutveckling och HR-avdelning för att säkra en stark framtid för Sverige. Länk finns på vår hemsida. https://hrforeningen.se/rapporter/rustade-for-framtiden-om-kompetensforsorjning-i-sveriges-utifran-cranet-data/

Möte om HRM & Sustainability

Välkommen att dyka djupare in i ämnet hållbarhet för organisation, medarbetare och ledare – kort och gott Sustainable HRM!

Häng med på samtal om hållbart HR och hållbara medarbetare mellan Stefan Tengblad professor inom HRM från Göteborgs Universitet och Kristina Elliot VD Rehappen.

Vi samtalar och utforskar tillämpning på hållbarhet inom Human Resources utifrån den senaste forskningen och praktiskt HR. Under våren och hösten har vi varit ute och träffat hundratals olika personer och organisationer för att lyssna på hur de jobbar med hållbara medarbetare.

Vad innebär hållbart HRM för dig? Vilka är utmaningarna? Vilka är behoven? Finns best practice? 


Här är länken till inspelningen.

Vad behöver vi göra inom HRM – Vi ser att allt fler företag “plockar hem” wellness och knyter ihop det med sitt eget varumärke och med hela hållbarhetsarbete för företaget.

Rehappen i Almedalen – Hur skapar vi ett hållbart arbetsliv – vilka är utmaningarna, behoven och finns best practice?

Beskrivning av samhällsfrågan:

På vilket sätt kan vi genom att synliggöra fakta och data skapa ett mer hållbart och inkluderande arbetsliv? Hur går vi från snack till verkstad när det gäller hållbarhet. Vilka utmaningar vi ser, vad är behoven och finns best practice?

Utökad information om evenemanget:

Hur kan vi gå från snack tillverkstad när det gäller hållbarhet? Att skapa jämställdhet, inkludering, hållbara medarbetare och satsa på mål 2030 är idag odiskutabelt. Ändå går siffrorna inte åt rätt håll och hur ser det ut i våra företag när vi tittar på just siffror? Vad är det som skulle underlätta vägen framåt? Varför är det viktigt att på samma sätt som annan data följa data för människor och medarbetare? Hur påverkar det beslut och målsättning? Vilka är de vanliga bised decision? Och varför är vi så dåliga på att räkna? Är AI en lösning? Kan vi genom best practice och nya beräkningar skapa andra typer av beslut som gör oss både mer lönsamma och mer hållbara? Hur ser resan mot ett mer hållbart företag ut? Det vill vi prata om tillsammans!

Medverkande:

Kristina Elliot, VD, AB Rehappen

Tisdag 27 juni 2023

13:00 till 14:00Hur skapar vi ett hållbart arbetsliv – vilka är utmaningarna, behoven och finns best practice?

Ämne: Hållbarhet, Näringsliv

Arrangör: AB Rehappen

Plats: Holmen,”Visby Hamnen Rehappens Segelbåt”

Bild från tidigare år tillsammans med Tove från Allbright.

Sustainability och Tech nya möjliggörare?

Rehappen med i Swedish Jobtech. Här kan ni se på inspelningen på youtube. Tech Tech Tech… JobTech, MedTech, HealthTech, WellbeTech, HRTech…Som Techföretag är det spännande att tillsammans med andra Techbolag undersöka vad som ligger runt hörnet. Rehappen är med i Swedish Jobtech (bilden nedan från en av paneldialogerna). Vi har fått Vinnova 2 gånger för vårt SaaS system. Vi översatt vårt arbete till engelska och även produkten till engelska, vi lägger in ett moment där alla medarbetares hälsa kan fångas upp. Vi har olika länders rutiner och intervall i automatiseringen. Vi vet att många företag saknar det. Just nu pågår många dialoger med företag kring införande av teknik för att stötta chefernas arbete med medarbetare, GDPR, sjukfrånvaro, anpassning, fånga tidiga signaler på ohälsa och stötta i prestation och wellbeing. Många specialister vill ha in vår Tech-produkt hos sig och vi som är inom tech undrar varför det tar sådan tid.

På MedTech vs Jobtech myntades ett begrepp och tips! “VÅGA TESTA”. Att leta data och att inte dra nytta av ny teknik beror ofta på en intern blocker. Om det inte handlar om pengar – vad handlar det då om? Kostnader för ohälsa och sjukfrånvaro ligger på miljonbelopp. Det finns en föreställning om att det ska vara svårt – alltså väntar vi. 

Vi samarbetar med Microsoft och har data i molnet i Sverige och vi hör att de större techbolagen pratar om bromsen för tech och utveckling även om det gör arbetet både billigare och bättre för både medarbetare, kunder och patienter. När en ny teknik kommer går det snabbt – Chat GTP och AI växer enormt. Hur förbereder vi oss för det stora skiftet? Finns en AI policy på plats? Är det politikerna eller näringslivet som styr utvecklingen? Här behöver vi hjälpas åt och samarbeta.

Vi på Rehappen är intresserade av People Data och Data kring medarbetare och mänskliga aspekten. Att identifiera medarbetares tillväxt och growth och välmående är kritiskt. När det inte fungerar hamnar företaget i värsta fall på löpsedlarna. Det kan tyckas orättvist, särskilt om man gör en massa positiva saker för medarbetarna och ett misstag slipper ut. Hur kan ledning och HR jobba proaktivt – vilken hjälp och stöd finns? Rehappen har valt att specialisera oss både på det svåra arbetet, men också det som handlar om att peppa, motivera, förebygga, stärka och utveckla. För oss är det ofta samma sak. Hur företaget tar hand om de fall när man behöver – det är också metoden för att förebygga de som ev kan drabbas framåt. Best practice blir på så sätt också “worst practice och misstag”. Att göra det systematiskt ger resultat. Att fånga upp individer över tid är ett utmärkt sätt för lärande och utveckling. 

Hitta din motivation – Program med Richard, Marie och Kristina – experter inom området motivation

Det är svårt att vara människa ibland och i vårt arbete träffar vi såklart på medarbetare och chefer som har utmaningar med motivation och välbefinnande. Oftast gör vi skräddarsydda program för individer och företag – men nu vill vi gå ut och erbjuda detta till fler. 

Syftet med denna kurs är att hitta vår motivation genom positiv psykologi. Vi kommer att utforska vilka faktorer som påverkar vår motivation, vår lycka och välbefinnande i livet. Vi kommer också lyssna till personliga berättelser om hur man kan möta och övervinna stora utmaningar. Kursen är en kombination av föreläsningar, gruppdiskussioner och enkla övningar. Tonen kommer att vara stöttande och uppmuntrande, med fokus på praktiska steg för personlig och professionell utveckling. Målgrupp – alla som vill öka sin motivation.

Vi startar redan nu i maj! 

Programstart 1: 22 maj 6 tillfällen – anmälan och se programmet

Program 2: 11 sept 6 tillfällen – anmälan

Program 3:  6 nov 6 tillfällen – anmälan

5 tillfällen a 1,5 timmar för att peppa och skapa motivation. Så klart kan denna också utföras internt i ett företag om ni vill skräddarsy. 


Ledarutveckling och att bygga för framtiden

Vi genomför nu tillsammans med fler kunder ledarutveckling kring hållbara medarbetare. Vi har fler kompetenser inom teamutveckling, ledarutveckling, och hållbart ledarskap där ditt företag kan få upp till 70% rabatt via AFA Försäkring om ni har kollektivavtal. Det sker en del förändringar som chefer behöver känna till, exempelvis den nya lagen AFS 2020:5. Vi är väldigt stolta över att Rehappen var med och introducerade utbildningen tillsammans med Ledarna och vi är också otroligt stolta att vi har fått lov av Suicide Zero att plocka med deras program “Våga Fråga” i vår produkt Rehappen. Här kan du som chef och medarbetare bli duktigare på att möta människor som mår dåligt. Varje liv som räddas är värt allt arbete. Du kan göra stor skillnad och genom kunskap och mod att ställa frågan kan du göra skillnad. Här behöver HR och de flesta företag lära sig mer.

När det gäller lagarna är det egentligen inte så svårt, utan det handlar mycket om samtal och att hitta kreativa lösningar för anpassningar och att inte bara utgå från lagen när man arbetar. Det är lite som att spela fotboll, det görs inte bara utifrån regelverket. Vi är experter på arbetsrätten och lagarna när det behövs. Dialogen och “spelet” är dock det allra viktigaste.

Rehappen startade 2019 i november. Sedan kom pandemin i januari 2020…och nu krig och tufft läge med inflation och kriser. Ibland längtar vi som start up efter investerare och att växa än snabbare, men vi vill istället passa på att tacka våra underbara kunder – organisationer och företag som satsar tillsammans med oss på hållbart arbetsliv, HR, hållbara medarbetare och Sustainability – de är bla Trelleborg, Boliden, InfoCare, Lyko, Ledarna, Vinnova, Solna Kommun, Wipro, Centigo, ISS, CSR VästSverige, Petzl, RecPro, Max, BGInstitute, Aspia, Transdev, SSAM, Vardagens Juridik, Sustainergies, Barry Callebaut, Katrineholms Fastigheter, Swedish Jobtech, Naturkompaniet, Uppsala Universitets personalvetarstudenter, Vuxenskolan, Bauhaus, GreenFood, Mixum, Barncancerfonden och samarbetskonsulter som jobbar med hållbarhet i nätverk tillsammans i poddar, projektleder jobbmässan i Kungsträdgården… och många fler som vi säkert glömt.

TACK! TACK! Vi vet att ni alla precis som vi sliter hårt! 


Almedalen & bokklubb i höst med professorn i HR och en kurs i nya personalekonomin

Ses vi på Almedalen i sommar? Rehappen seglar dit, vi kommer att finnas i hamnen så hoppa gärna förbi oss så bjuder vi på fika. Vi kommer hålla en workshop kring att gå från snack till verkstad när det gäller hållbarhet tillsammans med bla Allbright och inspel från andra. Vi pratar om vikten att utgå från riktiga siffror och business när man arbetar med wellbeing, inkludering och hållbarhet. Kanske ditt företag också vill vara med?

Stefan Tengblad, Sveriges enda HR-professor och vi bjuder in på bokklubb i september, kanske blir det en bokklubbs-fortsättning? Vi hoppas kunna ge våra kunder en fin sommarpresent som handlar om Sustainability, och sedan ses i höst för att snacka Hållbart arbetsliv tillsammans med pilotresultatet. 

Kursen “Ny ekonomi kräver nya kalkylmodeller” – när det gäller personal och kompetensförsörjning är ett nytt samarbete med BGInstitute. Det går att ta hjälp av oss direkt också förstås. 

För utbildning, strategi och stöd inom arbetsmiljö OSA, SAM, BAM och intro till ansvaret för arbetsmiljöansvar eller Strategisk rehabilitering & anpassning och sjukfrånvaro hör av dig. info@rehappen.se Vi kommer också lägga upp fler tillfällen till hösten.


Piloten – “A sustainable worklife” – Ett hållbart arbetsliv är igång

Är du intresserad av vad som händer hos andra företag vad gäller hållbart arbetsliv?

  • Vilka är utmaningarna?
  • Vilka behov finns?
  • Och går det att hitta goda exempel & best practice?

Din insats är 1 timme med oss – sedan bjuder vi in i höst och berättar vad vi hört tillsammans med dialog och workshop. Här är några inputs vi fångat upp när vi varit i dialog så här långt: 

  • Det är svårt att vara ledare – pandemin gjorde oss flexibla – hur ska vi motivera och utveckla nu? 
  • Sjukfrånvaron – Vi vet inte egentligen på helheten varför är man sjuk? Vi saknar information.
  • “Organisationen bakom den hållbara organisationen” – hur ser den ut? Är det HRs nya roll? Inclusion, safety och wellbeing – många internationella företag inrättar nu specifika roller och partners för det.
  • Många är missnöjda med den nuvarande företagshälsovården – men vad vill man ha istället? Behövs mer connection till det egna varumärket och ledarfilosofin? Räcker vi till? Många kompetenser på väg in i pension.
  • Sustainability och mätning/rapportering – hållbar bemanning och bygga organisation – här finns lärandebehov! Revisionsbyråerna i full gång! Hur hittar vi våra egna viktiga rapporteringsformer och inte bara fastna i rapportering?
  • Byggande av interna funktioner chatliknande AI-robotar och vad händer med samtalen? Implementering av chat-funktioner internt med first, second and third line support. Här har vi några “best practice”. 🙂
  • Ungas ohälsa och vikten av att inte sjukskriva vid psykisk ohälsa utan stötta! Sätt att möta individen och chefen?
  • Säkerhetsarbetet, våld och hot och ensamarbete. När ekonomi krockar med värdegrunden runt säkerhetsarbete. Utmaningar med kriminalitet. Är det bara dåligt ledarskap eller är det förutsättningarna?
  • Det är helt nödvändigt att vi går samman och lär tillsammans för att klara de nya people-utmaningarna och mål som ligger framför oss. 

Vi kommer träffa fler av er och om du vill ha en dialog med oss – hör av dig på info@rehappen.se så tar vi kontakt.


Hållbara medarbetare! Hur?

Vårt Why är HUR!

Vi kommer att starta upp en pilot för best practice inom transformation, hållbarhet, hälsa- och välmåendestrategier. I det arbetet kommer vi intressera oss för att kontakta de som vill jobba för “hållbara organisationer”, som till exempel HR-chefer, VD, arbetsmiljöansvariga, Heath & Safety, Skyddsorganisation, föreningar och samverkansorganisationer, arbetsgivareorganisationer, fackföreningar och Hållbarhetsinitiativ av olika slag. Projektets första fas har börjat i mars och vi kommer att ses i Almedalen i slutet av juni och början av juli och avslutar med heldagsmöte den 14 september på Norrsken i Stockholm och Digitalt eller i lokala träffar ute i landet från Norr till Söder – Öst till Väst. 

Varför en pilot?

Vi följer nyheter dagligen och ser att vi har stora utmaningar när det gäller att skapa hållbara företag och en hållbar värld. Många av oss vet varför det är viktigt – och vi vet till viss del HUR vi ska göra, men vi har upptäckt att det behövs samarbete mellan oss för att hitta best practice och för att fånga våra utmaningar och behov. Dessutom kommer nya Eu-direktiv som vi vill möta upp. 

Vi vill samla ihop kunskap och sprida den! Presentation och workshop av vårt arbete tillsammans kommer ske i Almedalen 27 och 28 juni samt på Norrsken och digitalt 13 september. Rehappen har en kultur och önskan att stötta på riktigt när det gäller hållbarhet genom att få “huret” på plats. Vi stöttar medarbetare, chefer, ledning, styrelse och skyddsorganisation. Utan ett tydligt gemensamt hur är det svårare. Det innebär att det blir ett ganska brett arbete kring medarbetare och medarbetares välmående baserat på varje företags egna behov. Vilka processer och insatser behövs när det gäller är olika.

Det kan vara dialoger, samtal, “hållbara-medarbetar-program”, KPIer och EU:s nya ESRS ramverk (ex ESRS S1 och S2), system för uppföljning av sjukfrånvaro, mindfulness och mental träning, personalhandbok, sjukgymnastik, kost, motivationsstöd, sorgebearbetning, Health & Safety, Arbetsmiljö, HR, visselblåsarsystem, utbildningar och konkreta situationer där någon har svårigheter eller vid anpassning och rehab.

Ett tech system är en viktig komponent i arbetet och vi vill få ut kunskapen om att Rehappen Software och våra utbildningar finns. I vårt arbetet kommer vi att dela best practice och när det gäller utmaningar och behov kommer vi summera det anonymt! Genom att göra det tillsammans med er kommer vi nå längre och lättare kunna bidra till att öka hållbarheten. Vi lyssnar – och håller ihop arbetet. Ta kontakt med oss om du vill höra mer. 


Alla pratar om digitalisering, AI och Tech 

JobTech, EdTech, MedTech, RehabTech & HealthTech… Rehappen deltar i seminarium hos Swedish Jobtech. Tidigare har vi pratat om Medtech och hur nya tekniker förändrar vårt sätt att hantera, förstå och fatta beslut baserat på data. Välkomna till nästa spännande seminarie tillsammans med Rehappen och gäster hos Swedish Jobtech! Nedan ser ni inbjudan:

HealthTech vs RehabTech

Dags att möta de nya techformerna för bättre hälsa på arbetsmarknaden och se den mjuka välfärdstekniken som kan både göra skillnad och öppna upp för en digital egenmakt. Ta chansen att lyssna till forskning, offentliga aktörer, deltagare, coacher och företag.  

Ta chansen att lyssna till forskningen, de offentliga aktörerna, utövarna (deltagarna & coacherna) samt företagen som tillsammans visar hur vi kan hitta en process där livskvalité och effektivisering kan gå hand i hand för att få medborgaren komma ut i jobb eller studier. Nu presenterar vi digitala lösningar som förenklar hälsovårdens arbetsinsatser från prevention till behandling till utvärdering och efterkontroll på både individ- och organisationsnivå.

En smart länk mellan individ- och samhällshälsa. Inom ramen för Jobtech skapar aktörer inom hälsovård, rehabilitering, arbetsplatsträning, HR och digital utveckling olika former av tjänster. Lösningarna är framtagna för att möta rehabilitering och hälso – branschens särskilda utmaningar och komplexa hälsokultur. Där strävan är att erbjuda hållbara och effektiva lösningar och verktyg som i längden ger ett hälsosamt, säkert och stimulerande arbetsliv.

Vi kommer att presentera företag, politiker, myndigheter, näringsliv och andra beslutsfattare. Som tillsammans verkar för hållbara och innovativa lösningar kring hälsa, arbetsliv, utbildning och digital utveckling. Tillsammans kommer vi bjuda på en sprakande debattpanel, spännande presentationer och konkreta exempel från tidigare deltagare och användare.

  • Robert Persson Asplund, chefspsykolog och forskningsansvarig på Empowered Health
  • Annika Angerfelt, förbundschef på samordningsförbundet i Stockholm
  • Arvid Vikman, politiker i arbetsmarknadsnämnden i Stockholm
  • Tapio Salonen, professor inom socialt arbete samt utvecklarna av
  • Rehappen & MyIndicators är några av våra gäster.

26 apr. 15:00 – 17:00

The Park Södra, Magnus Ladulåsgatan 1, 118 65 Stockholm, Sweden


Utbildningar hos Rehappen

Rehappen erbjuder en mångfald av utbildningar inom området hållbara medarbetare och hållbart ledarskap. Wellness strategy programs, inkludering, traineeprogram, självledarskapsprogram, utbildning kring strategisk rehablitering och nu till hösten en utbildning kring den nya personalekonomin. Vi kommer inom kort starta ett motivationsprogram. Du vet väl att vi också har Rehappen balans som handlar om stressprevention, kognitiv styrketräning, mental träning, yoga, mediyoga kost och massa mer. Just nu håller vi på att bygga upp tydligare erbjudanden från våra otroliga konsulter. 

Behöver du hjälp? Vill ni veta mer om Rehappen och våra tjänster eller ställa en klurig fråga, boka demo för vårt system eller bara prata om hur ni som företag kan bli mer hållbara eller fika?  Maila oss gärna på info@rehappen.se

Internationella barncancerdagen – Låt oss stanna upp och fundera på vad som gör vårt arbetsliv mänskligt? Är det lönsamt?

Vi är i en av de största transformationerna som organisationer gått igenom på över 150 år, sägs det. Det pågår digitalisering, elektrifiering, automatiserade lösningar, AI och nya GTP robotar och helt nya hållbara lösningar. Det gör ont, vi blir stressade men är det verkligen sant att förändringen är så stor?

Jo, många forskare pekar på det. Studier pekar på att 7/10 chefer har psykiska utmaningar. 75% av unga akademiker känner utbrändhet och psykisk ohälsa.

Även utan dessa stora omställningar kan vi på personliga plan utsättas för svåra förändringar – pga sjuka barn, egen sjukdom eller förlora arbetet, oro för ekonomi eller andra hot.

Det finns all anledning att fundera på hur vi på bästa sätt stöttar våra medarbetare med wellbeing – på riktigt.

Det handlar om konkurrenskraft och att alla verksamheter bör ta in hälsa och välmående i affärsstrategierna och affärsmålen.

När vi själva eller våra barn och familjemedlemmar drabbas av allvarlig sjukdom – då står vi inför att vara tvungna att hantera situationen. När ett barn blir cancersjukt eller när du som chef och ledare behöver ta svåra beslut kring medarbetare.

Den 15 februari är det internationella barncancerdagen. Det vill vi uppmärksamma och också lära oss av hur barncancerfonden i Sverige fått företag och medarbetare att sluta sig samman och röra sig samtidigt som medarbetare samlar in pengar. Låt oss lyssna på partneransvarig Magnus Sjödin om hur barncancerfonden arbetar med att inspirera både till medkänsla och att involvera människor i rörelse på olika sätt i företag.

Det är helt uppenbart att företag behöver ha planer och strategier för medarbetares välmående! Finns det med i er plan? Låt oss diskutera och inspireras av varandra!

Med oss har vi också Karin Hansson som leder ledarutvecklingspodden. Låt oss lyssna på arbetet att gå från fokus på sjukfrånvaro till frisknärvaro. Låt oss ha en dialog kring hur vi som arbetsgivare kan bli duktiga på att stötta våra medarbetare och chefer genom att satsa på välmående.

Vi diskuterar frågor som:

  • Finns en strategi för att förebygga psyisk ohälsa? Hur ser den organisationen ut?
  • Målsätter ditt företag och du som ledare välmående och psykisk hälsa?
  • Finns väl fungerande systematiska sätt att utveckla verksamheten och arbetsmiljön i en tid av stark förändring?

Stort tack Barncancerfonden och Karin Hansson från ledarutvecklingspodden för att ni kom till oss!

Här finns länken till webinariet

Systematiskt hållbar? O-hälsa eller hälsa på jobbet? Hur leder vi rätt?

Vi bjuder regelbundet in till ett samtal / digitalfika om hälsa och o-hälsa på jobbet. Låt oss träffas och föra samtal – både med inspiration och realism kring hur vi kan arbeta med både hälsa och ohälsa på jobbet.

Vi på Rehappen kommer leda samtalet, och målet är att hitta metoder och modeller och prata om vad som är lätt eller svårt och fungerar eller inte fungerar. Som vanligt blir det många deltagare som verkligen kan dessa frågor och förhoppningsvis både goda exempel och nyfikna frågor… interaktivt!

Vi kommer vända och vrida på motgångar och GRIT på jobbet, och hur vi tror “att jobba” bidrar till en bättre hälsa. Och säkert prata om hur det kan ske i praktiken…gärna systematiskt. Vi behöver tillsammans fundera på hur de nya organisationerna behöver byggas upp. Häng med! Låt oss göra det ihop!  #team #stress #health #sustainability #leadership

Hållpunkter för evenemanget:

  • Hur behöver organisationen se ut bakom ett hållbart företag?
  • Hur skapar vi hållbara företag på riktigt?
  • Hur går vi från snack till verkstad?
  • Health and safety, wellbeing, competence, upskill and reskill och att vara människa på jobbet just nu.
  • Vi har gemensamma diskussioner och bryter upp i smårum.
  • Det blir säkert en och annan rörelse och demo av projekt för att öka hälsan i företag och lära oss av case. Något från idrottsvärlden och från företagssidan
  • När människor möts utvecklas nya idéer – de är dem vi söker!

Anmäl er på vår webbsida eller på LinkedIn. Hoppas att vi ses vid fler webinars!

Hoppa in här om du vill se i efterhand – break out rooms har vi inte spelat in. Nya webinarium kommer under 2023. Här är planerade tillfällen: kl 8-9 15 feb, 24 mars 27 april

Vi kommer också finnas på Almedalen som i år går av stapeln en vecka tidigare än förra året. Vi ses nere vi Rehappenbåten!

Har du en knivig personalfråga?

En intensiv höst tonar upp sig. Det som dominerat nyheterna är den starka förändring vi går in i både vad gäller inflation, ekonomi, politik, lönerörelsen, klimat, hållbarhetsområdet och ett krig i Europa. Så klart påverkas vi alla av dessa förändringar. En majoritet medarbetare känner sig stressade av olika skäl och många berättar om innovationer som påskyndas och snacket om hur företag ska möta the “great resignation” och “quite quitters” och att 75% av unga akademiker känner sig nära utbrända eller har psykisk ohälsa (AWs undersökning).

I dessa tider är det EXTRA viktigt att ta hand om ledarna och medarbetarna. Vi på Rehappen har under hösten medverkat på Personal & Chef, samt Digitalidag. Tack till alla som har deltagit på dessa evenemang och bidragit till intressanta viktiga diskussioner. Vi vill uppmärksamma förändringarna i LAS som trädde i kraft den 1 oktober som är viktiga att ha i åtanke. Vi lägger också upp en ny instruktionsfilm som beskriver hur Rehappen digitaliserar för att stötta chefer och HR i hållbarhetsarbetet med medarbetarna för att stärka hållbarhet och hälsa. 

Vill du berätta hur du har det på jobbet, egentligen?

Personal & Chef 2022

Tack till er som besökte oss på Kistamässan under Personal & Chef! Temat för dagarna var tillit, teamwork och tekniska lösningar där vi på Rehappen pratade om hur man främjar en hållbar företagskultur digitalt. Vi på Rehappen är nu fyllda av energi från två dagar av spännande möten och fortsätter arbetet framåt. 

Digitalidag 2022

I fredags deltog Rehappen återigen i Digitalidag – en temadag om framtidens digitala samhälle. Sveriges näringsliv befinner sig i ett paradigmskifte. Kompetensbristen är uppenbar i många verksamheter, och trycket är stort på förändring. Vi på Rehappen ser att transformationen och digitaliseringen i företag idag sker på olika villkor. Organisationer har kommit olika långt vad gäller digitalisering och flera företag behöver bättre stöd för att människor ska hålla på lång sikt. Att digitalisera administrationen runt HR och ledarna ger mer tid till samtal och dialoger. Vi vinner också på att ha bra coachande dialoger och lära mer tillsammans, och det kan så klart också ske digitalt. 

I år bidrog Rehappen med två evenemang. Ett digitalt pep-talk om coaching, där dialogen handlade om att leda i ett paradigmskifte, coaching, digitalisering, automatisering och fokus på hur mänskliga samtal praktiskt kan funka digitalt i den transformation vi är i. Dialogen fortsatte i fysisk form med en fika på Norrsken tillsammans med oss på Rehappen. Det går att hitta inspelningen på youtube.

Förändringar i LAS

Från och med den 1 oktober trädde flera förändringarna inom arbetsrätten i kraft. Den lag som främst har berörts av förändringarna är lagen om anställningsskydd (LAS), vilket också är den lag som påverkar alla organisationer, arbetsgivare och arbetstagare. Förenklat förklarat har förändringarna påverkat arbetsgivarens möjligheter att säga upp anställda och skapat utrymme att göra undantag vid turordningsregler. Följande punkter är särskilt viktiga för dig som arbetsgivare att ha koll på:

  • Heltidsanställning blir norm om inget annat avtalas
  • Allmän visstidsanställning ersätts av särskild visstidsanställning med nya regler
  • Turordningsregler och omställningstid införs vid ”hyvling” (sänkt sysselsättningsgrad)
  • Begreppet ”saklig grund” ersätts av ”sakliga skäl” vid uppsägning av personliga skäl
  • Fler undantag från turordningsregler vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Ny produktfilm – Rehappen Software

Kartlägg ditt företags sociala interna hållbarhet

Testa hur hållbart ditt företag är när det kommer till att förebygga psykisk och fysisk ohälsa. Som en förlängning av det Vinnovaprojekt vi påbörjade är vi fortsatt intresserade av hur ditt företag jobbar och dina svar är viktiga för oss. Du har möjlighet att få en analys tillsammans med oss i ett digitalt möte. Dina svar kommer presenteras tillbaka till dig i en analys på ditt företag, sammanställning på gruppnivå och kommer inte att delas med någon utomstående. 

Klicka här!

Personal Chef 2022

Vi slår åter ett slag för Personal & Chef den 28 till 29 september på Kistamässan. Att besöka är kostnadsfritt och du registrerar dig här! Du hittar oss i monter R:18 vid Digital- & Techscenen. Vi ser fram emot att ses!

inbjudan-personal_chef

Saknar företagsledningen data och verktyg för att förebygga, förstå och lösa de kärnfrågor som har lett till anställdas frånvaro eller kompetensbrist?

Nu närmar vi oss höst, kyligare på morgonen och krispigare luft. Hösten kan även symboliseras som en nystart i arbetslivet. Vi på Rehappen lyfter återigen Personal- och chefsmässan, gräver lite djupare i Rehappen Software och uppmärksammar suicidpreventiva dagen 2022. Från och med 1 september trädde nya ändringar i kraft gällande sjukförsäkringen värda att notera. Slutligen uppmanar vi er att delta i vår enkätundersökning om social intern hållbarhet där vi erbjuder en nulägesanalys av ert företag.

Personal & Chef 2022

Vi slår åter ett slag för Personal & Chef den 28 till 29 september på Kistamässan. Att besöka är kostnadsfritt och du registrerar dig här! Du hittar oss i monter R:18 vid Digital- & Techscenen. Vi ser fram emot att ses!

inbjudan-personal_chef

Rehappen Software 

Saknar företagsledningen data och verktyg för att förebygga, förstå och lösa de kärnfrågor som har lett till anställdas frånvaro eller kompetensbrist? Är ditt företag i en situation där anställda saknas från jobbet på grund av olika hälsorelaterade orsaker? Det behöver inte vara så. Låt Rehappen vara din lösning.  

I det här numret djupdyker vi i People Analytics och systemet Rehappen och varför det är viktigt. Med hjälp av vår SaaS-lösning får du en förståelse för var utmaningarna finns och vilka kostnader det skapar. Med ett system, som stöttar kommunikation mellan chefer och HR-personal, får du en helhetssyn på ditt företags anställda och kan proaktivt förebygga, upptäcka, hjälpa medarbetare och lösa hälsorelaterade problem innan de påverkar företaget eller individen negativt. 

Systemet fångar sjukfrånvaro som är en viktig tidig signal på ohälsa. Ofta upplevs situationen som problem med bemanningen eller kompetensförsörjningen. Systemet kan vägleda i arbetet att skapa välmående organisationer. Vårt mål är att tidigt identifiera medarbetare med ohälsa och skapa en dialog och att bemöta individer med lösningar på ett professionellt sätt – både genom att stötta med kunskap till individen och helheten om arbetsmiljön samt att kunna arbeta GDPR-säkert. Rehappen hjälper er att skydda känslig data. Det ger chefer och HR möjlighet att fokusera på rätt saker och ger rätt förutsättningar att skapa en trygg hållbar arbetsplats. Tillsammans med systemstödet skapas mer tid till dialog och att bygga upp kunskap och kompetens. 

Systemet hjälper till att samla data för sjukfrånvaro och rehabilitering samt ger enkla rapporter på individer per chef som ligger utanför vissa gränsvärden. Chefer stöttas i arbetet att följa upp sjukfrånvaron med rätt data, anteckningsfält, statistik, fästa rehabiliteringsplaner, förberedelse av återgång i arbetet, arbetsanpassning, rutiner och läkarintyg.  

När riktig data saknas uppstår det ofta ett informationsgap mellan ledningen och de anställda, vilket kan leda till onödiga förluster, både ekonomiska och mänskliga. Ibland leder det också till “fel” insatser. Hållbarhetsarbetet är som bäst när det byggs på riktig data. Rehappen är  ett “smart” system som utgår från tidsintervaller som genererar automatiska påminnelser så att chefer och ledare och HR kan fokusera på dialogen istället för administration och tickets eller att skapa ärenden själva i systemet. 

Rehappen stöttar cheferna praktiskt och synliggör vad som behövs göras och vilka kostnader sjukfrånvaron genererar och vad vinsterna är att bygga hållbara team.

Vi vet ju alla att lagets spelare ibland behöver sitta på bänken p.g.a. skador. Då är det viktigt att teamet fortsätter fungera, men också att den som behöver tid att komma igen inte trillar mellan stolar, utan bemöts med rätt hjälp och anpassning. När det sker skapas trygghet och prestation. 

Vill du som arbetar professionellt med dessa frågor testa systemet?Systemet stödjer så klart både Svenska och Engelska, finns de behov för ytterligare språk så hör av dig!

Läs mer på vår webbplats!

Rehappen software

Rehappen stöttar suicidpreventiva dagen 

Denna vecka uppmärksammas självmord extra. Vi har fått möjligheten att lägga in Suicide Zeros utbildning ”våga fråga” i vår produkt för att nå ut till alla chefer. Självmordstankar är vanligt och det behövs mer kunskap. Att ge hopp om att det blir bättre framåt är viktigt, men det är inte alltid det hjälper. Att sörja är extra svårt för de som drabbats av självmord. Det kan hjälpa om vi ser det som en olycka som beror på ohälsa som individen inte väljer att ha. I första hand stötta med ohälsan som kan ta tid innan den släpper. Räkna med att det är det något vi får ha med oss som en del av vardagen. Ta hand om de som drabbats och vi är många som förlorat en vän, en kollega, en chef, en familjemedlem, en lagkompis eller stått bredvid någon som förlorat. Självmordsfrågan angår oss alla. Arbetsplatsen och skolan spelar en viktig roll i vardagen. Tänk dig för innan du ”skickar hem” någon som är ledsen. Ibland är tårar på jobbet helt ok. Glöm inte bort att ta professionell hjälp både till de närmaste men också för dig själv och teamet. En liten insats kan vara den stora skillnaden. Skänk gärna pengar till de frivilligorganisationer som utför ett viktigt arbete. Erbjud stöd. Det skapar trygga högpresterande organisationer och hållbara arbetsplatser. Var rädd om varandra!

suicide_zero_day

Förändringar i lagstiftningen för sjukförsäkringen 

Från och med 1 september blev det två ändringar i sjukförsäkringen. Den ena berör bedömning av arbetsförmåga mot arbete inom en angiven yrkesgrupp för sjukpenning och den andra särskilda regler för äldre inom sjukersättning.Vi på Rehappen hoppas att arbetsgivare blir duktiga på att anpassa och hjälpa så att så många som möjligt kan jobba. För de allra flesta innebär att jobba en bättre hälsa. Det ger gemenskap, ekonomisk självständighet och med starka team klarar vi av att vi är olika starka. Ändringarna handlar om den medicinska bedömningen. I Rehappen kan du länka direkt till FK. 

Läs mer här!

Kartlägg ditt företags sociala interna hållbarhet

Testa hur hållbart ditt företag är när det kommer till att förebygga psykisk och fysisk ohälsa. Vi är intresserade av hur ditt företag jobbar och dina svar är viktiga för oss. Du har möjlighet att få en analys tillsammans med oss i ett digitalt möte. Dina svar kommer presenteras tillbaka till dig i en analys på ditt företag, sammanställning på gruppnivå och kommer inte att delas med någon utomstående. 

Klicka här!