Meny

Stäng

Nyheter

Wellness-funktionen kritisk för företag

Psykisk ohälsa ökar bland unga!

Fler och fler barn och unga rapporterar om psykisk ohälsa och återkommande psykosomatiska symptom har fördubblats sedan 1985 (Folkhälsomyndigheten, 2023). Delvis brister skolan i viktiga funktioner, men även arbetsmarknaden är en stor faktor där en ökad press och ökade krav påverkar förutsättningarna för en god hälsa. Det är med stor glädje Rehappen är med och stöttar ute hos företag med hållbara trainee program. Att skugga mer erfarna, få chans att samtala med en mer erfaren medarbetare är otroligt värdefullt. Det finns en hel vetenskap att fördjupa sig i kring varför skugga och gå bredvid är viktigt för en ung person för att komma till sin rätt på jobbet. Vill du veta mer hör bara av dig till oss så berättar vi mer.

Låt Rehappen bygga upp er wellness-funktion

Tillsammans med er gör vi gärna insatser kring hur en wellnessfunktion ska se ut för att jobba med hälsa för medarbetare. Att bygga och stärka sin wellnessfunktion är avgörande för att främja hälsa och välmående hos anställda. Här är några steg som Rehappen kan hjälpa till med:

Utvärdera behoven: Börja med att genomföra en noggrann utvärdering av företagets nuvarande wellnessinitiativ och personalens behov. Genom att samla in feedback och data kan du få en tydlig bild av vilka områden som behöver förbättras. Vi kan också kartlägga all sjukfrånvaro och vart ni har gröna och röda delar. 

Skapa en wellnesstrategi: Utforma och implementera en wellnesstrategi som definierar företagets engagemang för hälsa och välmående. Den bör innehålla tydliga mål och riktlinjer för att främja wellness på arbetsplatsen.

Utbilda och medvetandegöra: Erbjud utbildning och informationskampanjer om olika aspekter av hälsa, inklusive kost, motion, mental hälsa och stresshantering. Detta kan hjälpa anställda att förstå vikten av wellness och hur de kan integrera det i sin dagliga rutin. Här har vi flera olika verktyg.

Skapa en hälsosam arbetsmiljö: Se till att arbetsplatsen är utformad för att stödja hälsa och välmående. Det kan innebära att skapa ergonomiska arbetsplatser, främja aktivitetsvänliga områden och erbjuda hälsosamma matalternativ i företagets kafeteria eller kök. Mikropauser och återhämtning är viktigt! 

Främja fysisk aktivitet: Erbjud olika möjligheter för anställda att engagera sig i fysisk aktivitet, som t.ex. träningsklasser, promenadgrupper eller förmånliga gymmedlemskap. Detta kan främja en aktiv livsstil och minska stillasittande beteende. Här är det viktigt att få med sig ledarna – så initiativ inte “stör” produktion. 

Mental hälsofokus: Erbjud stöd för mental hälsa, inklusive tillgång till rådgivningstjänster eller stresshanteringsprogram. Skapa en öppen dialog om mental hälsa på arbetsplatsen för att minska stigmat och uppmuntra tidig intervention. När det gäller sjukskrivning för psykisk ohälsa – utbilda chefer att utmana medarbetarna och skapa stöd för att kunna arbeta.

Belöningssystem: Inför belöningssystem som erkänner och belönar anställdas engagemang och i wellnessprogram.

Följ upp och utvärdera: Kontinuerlig uppföljning och utvärdering är viktiga för att säkerställa att wellnessprogram och initiativ fungerar som det ska. Använd data och feedback för att göra nödvändiga anpassningar och förbättringar över tiden. Vi vill förstås att ni ska köpa in Rehappen Software där ALL sjukfrånvaro förs in och där chefer kan följa sina medarbetare lätt och automatiserat. 

Rehappen stöttar med att hjälpa er att bygga en unik stark wellnessfunktion så att det i sin tur kan hjälpa anställda att må bättre och samtidigt främja en hälsosam och produktiv arbetsmiljö. Detta vet vi resulterar i minskade sjukfrånvarokostnader, ökad produktivitet och ökat medarbetarnas motivation och nöjdhet. Det är också väldigt roligt och meningsfullt!  Företag över 250 anställda kommer behöva arbeta på ett nytt sätt redan om ett par veckor då nya krav för uppföljning för 2024 ska redovisas redan from 1 jan 2025. Låt CSRD-arbetet och nya hållbarhetsreglerna bli en hjälp.

4 fredagar för friskvård

Under vintern kommer vi återigen att presentera 4 fredagar för friskvård där vi under fyra fredagar kommer att samlas för att diskutera hur vi på ett enkelt sätt kan jobba för att öka hälsan på jobbet. Framstående personer inom respektive områden kommer att bjudas in för att prata utmaningar, behov och framför allt best practise för att skapa ett hållbart arbetsliv. Håll utkik i mailen och på LinkedIn. 

Hur lyckas man skapa hållbara arbetsplatser? Hur ska vi få alla medarbetare att prestera så mycket som möjligt och må så bra som möjligt?  Hur byggs hälsofrämjande ledarskap in i vardagen och hur får man in det i hållbarhetsarbetet kopplat till 2030? Vi kommer säkert att ta upp vikten av att ha konflikter och berömma varandras fel. Vi kommer nog också prata om att arbeta förebyggande med stress och psykologisk trygghet och inkludering och HR-funktionens och HSE-funktionens uppbyggnad. 

Håll utkik på vår hemsida och på LinkedIn där vi kommer att publicera mer information om våra webbinarium. Tveka inte på att höra av dig om just du har något specifikt problem som borde lyftas upp för diskussion. 

Swedish employment and law in English

Avslutningsvis vill vi passa på att skicka med ett tips på ett evenemang där vår VD Kristina Elliot kommer att utbilda i svensk arbetsrätt tillsammans med arbetsrättsjuristen Jenny Jilmstad på Schjødt. Evenemanget är enbart för ickesvenskar på grund av att vi har fått flera förfrågningar på sistone. Det är kostnadsfritt. Tid 20 dec kl10-12. Ämnen som kommer tas upp är bland annat: 

  • Basic Swedish labour law and legislation
  • Laws and case law
  • Collective agreements and local agreements
  • The Employment Protection (LAS) and changes to LAS in 2022
  • Discrimination
  • Whistleblowing
  • Employment GDPR

Maila oss på info@rehappen.se

Reh(app)en

Vi på Rehappen vill återigen slå ett slag för vår applikation som har lanserats för våra kunder. Appen är till för dig som har en arbetsgivare som är ansluten till Rehappens sjukfrånvarotjänst. Du hittar appen både på App Store och Google Play. Den kommer snart finnas tillgänglig via partners som Fortnox och Microsoft. 

Vår erfarenhet är att medarbetaren inte behöver en sjuksköterska när de sjukskriver sig – det behöver en chef som ifrågasätter, utmanar och stöttar. 

Proud to co-operate with Kognic

Vi är grymt stolta att få bidra och samarbeta kring arbetsmiljöutbildning och Health & Safety to Kognic

Rehappen har fått äran att genomföra arbetsmiljöutbildning till ledarna på Kognic som är ett snabbväxande techbolag. Vi jobbar i samma anda att skapa ordning i en värld av ostrukturerad rörig data för att göra livet lättare.

Här är en kort beskrivning av företaget:

“We are Kognic We help machines reliably make sense of a messy, chaotic, and unstructured world.  The Alignment Platform™  is how we get this done. It’s a pioneering toolset to help shape your data and accelerate the development of  high-performing, trusted AI products.

We are the future Kognic was conceived in the curious and bold minds of two engineering physicists who dared to dream big and bet on finding a software solution which didn’t exist. By 2018, Daniel Langkilde and Oscar Petersson had already worked for a number of years in the field of Deep Learning when they decided to find the answer to their aspirations, and frustrations, in the entrepreneurial life to launch Kognic (originally called Annotell). With the help of key investors, Kognic expanded its business and has delivered impressive YoY growth of 90%. Kognic has teams in Germany, Poland, Japan and the USA to support its customers in Automotive, Robotics and other vertical markets.

Rehappen has helped to deliver the work environment course for the managers internationally. We met the managers for two days to discuss and make sure they know both the global regulations and also the ISO and Swedish work law.

Nu kan du få hjälp av Rehappen för en bra arbetsmiljöutbildning via AFA – vi är godkända!

AFA kommer att förlänga tiden fram till juni 2024 då man kan söka reduktion av kostnaden för arbetsmiljöutbildning. Vi är så stolta över att Rehappen kunnat hjälpa flera kunder i arbetet med arbetsmiljön. Vi arbetar inte bara med att ge företag ett it-system för att följa upp sjukfrånvaron för att säkerställa att chefer arbetar förebyggande med medarbetares hälsa. Vi utbildar också i att skapa hållbara arbetsplatser. Nu har vi blivit utvald av AFA i den nya satsningen på utbildningar inom arbetsmiljö. Vi erbjuder arbetsmiljöutbildningar för chefer, ledningar, HR, arbetsmiljö-och skyddsombud. Program i hållbart ledarskap för chefer och medarbetare, rehabiliteringsfrågor, att hitta tidiga signaler på ohälsa för att bygga starka hållbara organisationer där medarbetare är trygga och kan prestera. Utbildningarna kan ske fram till juni 2024 och varje organisationsnummer/företag kan köpa ledarutbildning för upp till 250 000 kronor. Maila vår VD kristina@rehappen.se så tar vi kontakt med dig. Vi har många konsulter från Norr till Söder som mer än gärna hjälper till, eller ring +46734412118

Vi utför också utbildningen på engelska kopplat till de globala och EUbaserade regelverken både kopplat till lagar, ILO och ISO Certifieringar ISO 45001 och ISO 45003.

Vi kan också hjälpa till att koppla det till ert CSRD och ESG-arbete, som utgår från de nya hållbarhetsreglerna.

Rehappens nya applikation lanserad!

Vi på Rehappen är glada och stolta över att ha lanserat en ny applikation för våra kunder. Appen är till för dig som har en arbetsgivare som är ansluten till Rehappens sjukfrånvarotjänst. Din frånvaroanmälan kommer att skickas vidare till arbetsgivaren där du arbetar. Det går också att skicka in dokument så som läkarintyg i appen. Rehappen skapar en lättanvänd, GDPR-säker och effektiv hantering av sjukfrånvaro och annan frånvaro. Appen finns på flera språk. För mer information kontakta info@rehappen.se

World Mental Health Day 2023

World Mental Health Day (10 oktober) är en internationell dag för global mental hälsa utbildning, medvetenhet och uppmärksamhet mot socialt stigma.

Vi på Rehappen brinner för att chefer och HR ska lägga mer tid på förebyggande och uppbyggande arbete kring människors hälsa på jobbet och till vår glädje ser vi att fler och fler företag bygger wellness funktioner. Internationella bolag har också börjat utse Wellness Directors. Bakgrunden är det ökade behovet av wellness på jobbet och att man ser en stark koppling till lönsamhet.

Larmrapport om Sveriges underinvestering i kompetens och HR

Vi hade Stefan Tengblad med på vårt webinar sist för att prata om hållbarhet och HR. Nu har en av flera rapporter som genomförs internationellt blivit klar. Larmrapporten är tydlig: Sverige ligger efter internationellt när det gäller investeringar i kompetensutveckling och HR. I en tid då vårt land står inför utmaningar pekar Stefan Tengblads nya forskningsrapport, tillgänglig för nedladdning från HR-föreningen, på en oroande verklighet. Enligt rapporten satsar vi mindre tid och resurser på kompetensutveckling än våra internationella motsvarigheter. Dessutom har våra HR-avdelningar mindre resurser  än den internationella normen. Detta gap i investering och resurser riskerar att påverka vår konkurrenskraft och innovationsförmåga negativt. Det är dags att agera och prioritera vår personals kompetensutveckling och HR-avdelning för att säkra en stark framtid för Sverige. Länk finns på vår hemsida. https://hrforeningen.se/rapporter/rustade-for-framtiden-om-kompetensforsorjning-i-sveriges-utifran-cranet-data/

Möte om HRM & Sustainability

Välkommen att dyka djupare in i ämnet hållbarhet för organisation, medarbetare och ledare – kort och gott Sustainable HRM!

Häng med på samtal om hållbart HR och hållbara medarbetare mellan Stefan Tengblad professor inom HRM från Göteborgs Universitet och Kristina Elliot VD Rehappen.

Vi samtalar och utforskar tillämpning på hållbarhet inom Human Resources utifrån den senaste forskningen och praktiskt HR. Under våren och hösten har vi varit ute och träffat hundratals olika personer och organisationer för att lyssna på hur de jobbar med hållbara medarbetare.

Vad innebär hållbart HRM för dig? Vilka är utmaningarna? Vilka är behoven? Finns best practice? 


Här är länken till inspelningen.

Vad behöver vi göra inom HRM – Vi ser att allt fler företag “plockar hem” wellness och knyter ihop det med sitt eget varumärke och med hela hållbarhetsarbete för företaget.

Rehappen i Almedalen – Hur skapar vi ett hållbart arbetsliv – vilka är utmaningarna, behoven och finns best practice?

Beskrivning av samhällsfrågan:

På vilket sätt kan vi genom att synliggöra fakta och data skapa ett mer hållbart och inkluderande arbetsliv? Hur går vi från snack till verkstad när det gäller hållbarhet. Vilka utmaningar vi ser, vad är behoven och finns best practice?

Utökad information om evenemanget:

Hur kan vi gå från snack tillverkstad när det gäller hållbarhet? Att skapa jämställdhet, inkludering, hållbara medarbetare och satsa på mål 2030 är idag odiskutabelt. Ändå går siffrorna inte åt rätt håll och hur ser det ut i våra företag när vi tittar på just siffror? Vad är det som skulle underlätta vägen framåt? Varför är det viktigt att på samma sätt som annan data följa data för människor och medarbetare? Hur påverkar det beslut och målsättning? Vilka är de vanliga bised decision? Och varför är vi så dåliga på att räkna? Är AI en lösning? Kan vi genom best practice och nya beräkningar skapa andra typer av beslut som gör oss både mer lönsamma och mer hållbara? Hur ser resan mot ett mer hållbart företag ut? Det vill vi prata om tillsammans!

Medverkande:

Kristina Elliot, VD, AB Rehappen

Tisdag 27 juni 2023

13:00 till 14:00Hur skapar vi ett hållbart arbetsliv – vilka är utmaningarna, behoven och finns best practice?

Ämne: Hållbarhet, Näringsliv

Arrangör: AB Rehappen

Plats: Holmen,”Visby Hamnen Rehappens Segelbåt”

Bild från tidigare år tillsammans med Tove från Allbright.

Sustainability och Tech nya möjliggörare?

Rehappen med i Swedish Jobtech. Här kan ni se på inspelningen på youtube. Tech Tech Tech… JobTech, MedTech, HealthTech, WellbeTech, HRTech…Som Techföretag är det spännande att tillsammans med andra Techbolag undersöka vad som ligger runt hörnet. Rehappen är med i Swedish Jobtech (bilden nedan från en av paneldialogerna). Vi har fått Vinnova 2 gånger för vårt SaaS system. Vi översatt vårt arbete till engelska och även produkten till engelska, vi lägger in ett moment där alla medarbetares hälsa kan fångas upp. Vi har olika länders rutiner och intervall i automatiseringen. Vi vet att många företag saknar det. Just nu pågår många dialoger med företag kring införande av teknik för att stötta chefernas arbete med medarbetare, GDPR, sjukfrånvaro, anpassning, fånga tidiga signaler på ohälsa och stötta i prestation och wellbeing. Många specialister vill ha in vår Tech-produkt hos sig och vi som är inom tech undrar varför det tar sådan tid.

På MedTech vs Jobtech myntades ett begrepp och tips! “VÅGA TESTA”. Att leta data och att inte dra nytta av ny teknik beror ofta på en intern blocker. Om det inte handlar om pengar – vad handlar det då om? Kostnader för ohälsa och sjukfrånvaro ligger på miljonbelopp. Det finns en föreställning om att det ska vara svårt – alltså väntar vi. 

Vi samarbetar med Microsoft och har data i molnet i Sverige och vi hör att de större techbolagen pratar om bromsen för tech och utveckling även om det gör arbetet både billigare och bättre för både medarbetare, kunder och patienter. När en ny teknik kommer går det snabbt – Chat GTP och AI växer enormt. Hur förbereder vi oss för det stora skiftet? Finns en AI policy på plats? Är det politikerna eller näringslivet som styr utvecklingen? Här behöver vi hjälpas åt och samarbeta.

Vi på Rehappen är intresserade av People Data och Data kring medarbetare och mänskliga aspekten. Att identifiera medarbetares tillväxt och growth och välmående är kritiskt. När det inte fungerar hamnar företaget i värsta fall på löpsedlarna. Det kan tyckas orättvist, särskilt om man gör en massa positiva saker för medarbetarna och ett misstag slipper ut. Hur kan ledning och HR jobba proaktivt – vilken hjälp och stöd finns? Rehappen har valt att specialisera oss både på det svåra arbetet, men också det som handlar om att peppa, motivera, förebygga, stärka och utveckla. För oss är det ofta samma sak. Hur företaget tar hand om de fall när man behöver – det är också metoden för att förebygga de som ev kan drabbas framåt. Best practice blir på så sätt också “worst practice och misstag”. Att göra det systematiskt ger resultat. Att fånga upp individer över tid är ett utmärkt sätt för lärande och utveckling. 

Hitta din motivation – Program med Richard, Marie och Kristina – experter inom området motivation

Det är svårt att vara människa ibland och i vårt arbete träffar vi såklart på medarbetare och chefer som har utmaningar med motivation och välbefinnande. Oftast gör vi skräddarsydda program för individer och företag – men nu vill vi gå ut och erbjuda detta till fler. 

Syftet med denna kurs är att hitta vår motivation genom positiv psykologi. Vi kommer att utforska vilka faktorer som påverkar vår motivation, vår lycka och välbefinnande i livet. Vi kommer också lyssna till personliga berättelser om hur man kan möta och övervinna stora utmaningar. Kursen är en kombination av föreläsningar, gruppdiskussioner och enkla övningar. Tonen kommer att vara stöttande och uppmuntrande, med fokus på praktiska steg för personlig och professionell utveckling. Målgrupp – alla som vill öka sin motivation.

Vi startar redan nu i maj! 

Programstart 1: 22 maj 6 tillfällen – anmälan och se programmet

Program 2: 11 sept 6 tillfällen – anmälan

Program 3:  6 nov 6 tillfällen – anmälan

5 tillfällen a 1,5 timmar för att peppa och skapa motivation. Så klart kan denna också utföras internt i ett företag om ni vill skräddarsy. 


Ledarutveckling och att bygga för framtiden

Vi genomför nu tillsammans med fler kunder ledarutveckling kring hållbara medarbetare. Vi har fler kompetenser inom teamutveckling, ledarutveckling, och hållbart ledarskap där ditt företag kan få upp till 70% rabatt via AFA Försäkring om ni har kollektivavtal. Det sker en del förändringar som chefer behöver känna till, exempelvis den nya lagen AFS 2020:5. Vi är väldigt stolta över att Rehappen var med och introducerade utbildningen tillsammans med Ledarna och vi är också otroligt stolta att vi har fått lov av Suicide Zero att plocka med deras program “Våga Fråga” i vår produkt Rehappen. Här kan du som chef och medarbetare bli duktigare på att möta människor som mår dåligt. Varje liv som räddas är värt allt arbete. Du kan göra stor skillnad och genom kunskap och mod att ställa frågan kan du göra skillnad. Här behöver HR och de flesta företag lära sig mer.

När det gäller lagarna är det egentligen inte så svårt, utan det handlar mycket om samtal och att hitta kreativa lösningar för anpassningar och att inte bara utgå från lagen när man arbetar. Det är lite som att spela fotboll, det görs inte bara utifrån regelverket. Vi är experter på arbetsrätten och lagarna när det behövs. Dialogen och “spelet” är dock det allra viktigaste.

Rehappen startade 2019 i november. Sedan kom pandemin i januari 2020…och nu krig och tufft läge med inflation och kriser. Ibland längtar vi som start up efter investerare och att växa än snabbare, men vi vill istället passa på att tacka våra underbara kunder – organisationer och företag som satsar tillsammans med oss på hållbart arbetsliv, HR, hållbara medarbetare och Sustainability – de är bla Trelleborg, Boliden, InfoCare, Lyko, Ledarna, Vinnova, Solna Kommun, Wipro, Centigo, ISS, CSR VästSverige, Petzl, RecPro, Max, BGInstitute, Aspia, Transdev, SSAM, Vardagens Juridik, Sustainergies, Barry Callebaut, Katrineholms Fastigheter, Swedish Jobtech, Naturkompaniet, Uppsala Universitets personalvetarstudenter, Vuxenskolan, Bauhaus, GreenFood, Mixum, Barncancerfonden och samarbetskonsulter som jobbar med hållbarhet i nätverk tillsammans i poddar, projektleder jobbmässan i Kungsträdgården… och många fler som vi säkert glömt.

TACK! TACK! Vi vet att ni alla precis som vi sliter hårt! 


Almedalen & bokklubb i höst med professorn i HR och en kurs i nya personalekonomin

Ses vi på Almedalen i sommar? Rehappen seglar dit, vi kommer att finnas i hamnen så hoppa gärna förbi oss så bjuder vi på fika. Vi kommer hålla en workshop kring att gå från snack till verkstad när det gäller hållbarhet tillsammans med bla Allbright och inspel från andra. Vi pratar om vikten att utgå från riktiga siffror och business när man arbetar med wellbeing, inkludering och hållbarhet. Kanske ditt företag också vill vara med?

Stefan Tengblad, Sveriges enda HR-professor och vi bjuder in på bokklubb i september, kanske blir det en bokklubbs-fortsättning? Vi hoppas kunna ge våra kunder en fin sommarpresent som handlar om Sustainability, och sedan ses i höst för att snacka Hållbart arbetsliv tillsammans med pilotresultatet. 

Kursen “Ny ekonomi kräver nya kalkylmodeller” – när det gäller personal och kompetensförsörjning är ett nytt samarbete med BGInstitute. Det går att ta hjälp av oss direkt också förstås. 

För utbildning, strategi och stöd inom arbetsmiljö OSA, SAM, BAM och intro till ansvaret för arbetsmiljöansvar eller Strategisk rehabilitering & anpassning och sjukfrånvaro hör av dig. info@rehappen.se Vi kommer också lägga upp fler tillfällen till hösten.


Piloten – “A sustainable worklife” – Ett hållbart arbetsliv är igång

Är du intresserad av vad som händer hos andra företag vad gäller hållbart arbetsliv?

  • Vilka är utmaningarna?
  • Vilka behov finns?
  • Och går det att hitta goda exempel & best practice?

Din insats är 1 timme med oss – sedan bjuder vi in i höst och berättar vad vi hört tillsammans med dialog och workshop. Här är några inputs vi fångat upp när vi varit i dialog så här långt: 

  • Det är svårt att vara ledare – pandemin gjorde oss flexibla – hur ska vi motivera och utveckla nu? 
  • Sjukfrånvaron – Vi vet inte egentligen på helheten varför är man sjuk? Vi saknar information.
  • “Organisationen bakom den hållbara organisationen” – hur ser den ut? Är det HRs nya roll? Inclusion, safety och wellbeing – många internationella företag inrättar nu specifika roller och partners för det.
  • Många är missnöjda med den nuvarande företagshälsovården – men vad vill man ha istället? Behövs mer connection till det egna varumärket och ledarfilosofin? Räcker vi till? Många kompetenser på väg in i pension.
  • Sustainability och mätning/rapportering – hållbar bemanning och bygga organisation – här finns lärandebehov! Revisionsbyråerna i full gång! Hur hittar vi våra egna viktiga rapporteringsformer och inte bara fastna i rapportering?
  • Byggande av interna funktioner chatliknande AI-robotar och vad händer med samtalen? Implementering av chat-funktioner internt med first, second and third line support. Här har vi några “best practice”. 🙂
  • Ungas ohälsa och vikten av att inte sjukskriva vid psykisk ohälsa utan stötta! Sätt att möta individen och chefen?
  • Säkerhetsarbetet, våld och hot och ensamarbete. När ekonomi krockar med värdegrunden runt säkerhetsarbete. Utmaningar med kriminalitet. Är det bara dåligt ledarskap eller är det förutsättningarna?
  • Det är helt nödvändigt att vi går samman och lär tillsammans för att klara de nya people-utmaningarna och mål som ligger framför oss. 

Vi kommer träffa fler av er och om du vill ha en dialog med oss – hör av dig på info@rehappen.se så tar vi kontakt.


Hållbara medarbetare! Hur?

Vårt Why är HUR!

Vi kommer att starta upp en pilot för best practice inom transformation, hållbarhet, hälsa- och välmåendestrategier. I det arbetet kommer vi intressera oss för att kontakta de som vill jobba för “hållbara organisationer”, som till exempel HR-chefer, VD, arbetsmiljöansvariga, Heath & Safety, Skyddsorganisation, föreningar och samverkansorganisationer, arbetsgivareorganisationer, fackföreningar och Hållbarhetsinitiativ av olika slag. Projektets första fas har börjat i mars och vi kommer att ses i Almedalen i slutet av juni och början av juli och avslutar med heldagsmöte den 14 september på Norrsken i Stockholm och Digitalt eller i lokala träffar ute i landet från Norr till Söder – Öst till Väst. 

Varför en pilot?

Vi följer nyheter dagligen och ser att vi har stora utmaningar när det gäller att skapa hållbara företag och en hållbar värld. Många av oss vet varför det är viktigt – och vi vet till viss del HUR vi ska göra, men vi har upptäckt att det behövs samarbete mellan oss för att hitta best practice och för att fånga våra utmaningar och behov. Dessutom kommer nya Eu-direktiv som vi vill möta upp. 

Vi vill samla ihop kunskap och sprida den! Presentation och workshop av vårt arbete tillsammans kommer ske i Almedalen 27 och 28 juni samt på Norrsken och digitalt 13 september. Rehappen har en kultur och önskan att stötta på riktigt när det gäller hållbarhet genom att få “huret” på plats. Vi stöttar medarbetare, chefer, ledning, styrelse och skyddsorganisation. Utan ett tydligt gemensamt hur är det svårare. Det innebär att det blir ett ganska brett arbete kring medarbetare och medarbetares välmående baserat på varje företags egna behov. Vilka processer och insatser behövs när det gäller är olika.

Det kan vara dialoger, samtal, “hållbara-medarbetar-program”, KPIer och EU:s nya ESRS ramverk (ex ESRS S1 och S2), system för uppföljning av sjukfrånvaro, mindfulness och mental träning, personalhandbok, sjukgymnastik, kost, motivationsstöd, sorgebearbetning, Health & Safety, Arbetsmiljö, HR, visselblåsarsystem, utbildningar och konkreta situationer där någon har svårigheter eller vid anpassning och rehab.

Ett tech system är en viktig komponent i arbetet och vi vill få ut kunskapen om att Rehappen Software och våra utbildningar finns. I vårt arbetet kommer vi att dela best practice och när det gäller utmaningar och behov kommer vi summera det anonymt! Genom att göra det tillsammans med er kommer vi nå längre och lättare kunna bidra till att öka hållbarheten. Vi lyssnar – och håller ihop arbetet. Ta kontakt med oss om du vill höra mer. 


Alla pratar om digitalisering, AI och Tech 

JobTech, EdTech, MedTech, RehabTech & HealthTech… Rehappen deltar i seminarium hos Swedish Jobtech. Tidigare har vi pratat om Medtech och hur nya tekniker förändrar vårt sätt att hantera, förstå och fatta beslut baserat på data. Välkomna till nästa spännande seminarie tillsammans med Rehappen och gäster hos Swedish Jobtech! Nedan ser ni inbjudan:

HealthTech vs RehabTech

Dags att möta de nya techformerna för bättre hälsa på arbetsmarknaden och se den mjuka välfärdstekniken som kan både göra skillnad och öppna upp för en digital egenmakt. Ta chansen att lyssna till forskning, offentliga aktörer, deltagare, coacher och företag.  

Ta chansen att lyssna till forskningen, de offentliga aktörerna, utövarna (deltagarna & coacherna) samt företagen som tillsammans visar hur vi kan hitta en process där livskvalité och effektivisering kan gå hand i hand för att få medborgaren komma ut i jobb eller studier. Nu presenterar vi digitala lösningar som förenklar hälsovårdens arbetsinsatser från prevention till behandling till utvärdering och efterkontroll på både individ- och organisationsnivå.

En smart länk mellan individ- och samhällshälsa. Inom ramen för Jobtech skapar aktörer inom hälsovård, rehabilitering, arbetsplatsträning, HR och digital utveckling olika former av tjänster. Lösningarna är framtagna för att möta rehabilitering och hälso – branschens särskilda utmaningar och komplexa hälsokultur. Där strävan är att erbjuda hållbara och effektiva lösningar och verktyg som i längden ger ett hälsosamt, säkert och stimulerande arbetsliv.

Vi kommer att presentera företag, politiker, myndigheter, näringsliv och andra beslutsfattare. Som tillsammans verkar för hållbara och innovativa lösningar kring hälsa, arbetsliv, utbildning och digital utveckling. Tillsammans kommer vi bjuda på en sprakande debattpanel, spännande presentationer och konkreta exempel från tidigare deltagare och användare.

  • Robert Persson Asplund, chefspsykolog och forskningsansvarig på Empowered Health
  • Annika Angerfelt, förbundschef på samordningsförbundet i Stockholm
  • Arvid Vikman, politiker i arbetsmarknadsnämnden i Stockholm
  • Tapio Salonen, professor inom socialt arbete samt utvecklarna av
  • Rehappen & MyIndicators är några av våra gäster.

26 apr. 15:00 – 17:00

The Park Södra, Magnus Ladulåsgatan 1, 118 65 Stockholm, Sweden


Utbildningar hos Rehappen

Rehappen erbjuder en mångfald av utbildningar inom området hållbara medarbetare och hållbart ledarskap. Wellness strategy programs, inkludering, traineeprogram, självledarskapsprogram, utbildning kring strategisk rehablitering och nu till hösten en utbildning kring den nya personalekonomin. Vi kommer inom kort starta ett motivationsprogram. Du vet väl att vi också har Rehappen balans som handlar om stressprevention, kognitiv styrketräning, mental träning, yoga, mediyoga kost och massa mer. Just nu håller vi på att bygga upp tydligare erbjudanden från våra otroliga konsulter. 

Behöver du hjälp? Vill ni veta mer om Rehappen och våra tjänster eller ställa en klurig fråga, boka demo för vårt system eller bara prata om hur ni som företag kan bli mer hållbara eller fika?  Maila oss gärna på info@rehappen.se

Internationella barncancerdagen – Låt oss stanna upp och fundera på vad som gör vårt arbetsliv mänskligt? Är det lönsamt?

Vi är i en av de största transformationerna som organisationer gått igenom på över 150 år, sägs det. Det pågår digitalisering, elektrifiering, automatiserade lösningar, AI och nya GTP robotar och helt nya hållbara lösningar. Det gör ont, vi blir stressade men är det verkligen sant att förändringen är så stor?

Jo, många forskare pekar på det. Studier pekar på att 7/10 chefer har psykiska utmaningar. 75% av unga akademiker känner utbrändhet och psykisk ohälsa.

Även utan dessa stora omställningar kan vi på personliga plan utsättas för svåra förändringar – pga sjuka barn, egen sjukdom eller förlora arbetet, oro för ekonomi eller andra hot.

Det finns all anledning att fundera på hur vi på bästa sätt stöttar våra medarbetare med wellbeing – på riktigt.

Det handlar om konkurrenskraft och att alla verksamheter bör ta in hälsa och välmående i affärsstrategierna och affärsmålen.

När vi själva eller våra barn och familjemedlemmar drabbas av allvarlig sjukdom – då står vi inför att vara tvungna att hantera situationen. När ett barn blir cancersjukt eller när du som chef och ledare behöver ta svåra beslut kring medarbetare.

Den 15 februari är det internationella barncancerdagen. Det vill vi uppmärksamma och också lära oss av hur barncancerfonden i Sverige fått företag och medarbetare att sluta sig samman och röra sig samtidigt som medarbetare samlar in pengar. Låt oss lyssna på partneransvarig Magnus Sjödin om hur barncancerfonden arbetar med att inspirera både till medkänsla och att involvera människor i rörelse på olika sätt i företag.

Det är helt uppenbart att företag behöver ha planer och strategier för medarbetares välmående! Finns det med i er plan? Låt oss diskutera och inspireras av varandra!

Med oss har vi också Karin Hansson som leder ledarutvecklingspodden. Låt oss lyssna på arbetet att gå från fokus på sjukfrånvaro till frisknärvaro. Låt oss ha en dialog kring hur vi som arbetsgivare kan bli duktiga på att stötta våra medarbetare och chefer genom att satsa på välmående.

Vi diskuterar frågor som:

  • Finns en strategi för att förebygga psyisk ohälsa? Hur ser den organisationen ut?
  • Målsätter ditt företag och du som ledare välmående och psykisk hälsa?
  • Finns väl fungerande systematiska sätt att utveckla verksamheten och arbetsmiljön i en tid av stark förändring?

Stort tack Barncancerfonden och Karin Hansson från ledarutvecklingspodden för att ni kom till oss!

Här finns länken till webinariet